دستگاه دیاگ خودرو چیست؟ در این مقاله معرفی دستگاه دیاگ و توانایی های آن به صورت کامل توضیح داده می شود.

شما با مطالعه این مقاله و شرکت در دوره آموزشی کارشناسی جامع خودرو می توانید با دستگاه دیاگ خودرو ، کارشناسی فنی خودرو را به صورت تخصصی انجام دهید.

دستگاه دیاگ خودرو

دستگاه دیاگ خودرو چیست؟ در گذشته تعمیرکاران خودرو مجبور بودند برای عیب یابی تمامی قطعات خودرو را بررسی کنند. اینکار بسیار زمان بر است و حتی در مواردی بازهم ایراد پیدا نمی شود. دستگاه دیاگ خودرو یا دستگاه عیب یاب دستگاهی است الکترونیکی که با کامپیوتر خودرو در ارتباط بوده و با دریافت اطلاعات در عیب یابی خودرو به تعمیرکار کمک می‌کند.
امروزه یکی از پر کاربرد ترین دستگاه هایی که در صنعت خودروسازی و تعمیرات خودرو از آن استفاده می شود دیاگ است. دستگاه دیاگ خودرو هر ایراد در سیستم خودرو را به صورت کد خطا یا کد ارور نشان می دهد. در واقع تنها کاری که دیاگ انجام می دهد نشان دادن کد خطا ثبت شده در کامپیوتر خودرو است.

دیاگ برای چه خودروهایی کاربرد دارد؟

استفاده از دستگاه دیاگ فقط برای خودروهایی  که دارای کامپیوتر مرکزی هوشمند ( ECU ) باشند امکان پذیر است. امروزه بیشتر خودروها کامپیوتر مرکزی ECU دارند. ECU برای بررسی و کنترل وضعیت خودرو استفاده می شود. ECU برای اینکه بتواند مشکلات خودرو را دریافت و ثبت کند نیاز به سنسور دارد تا اطلاعات لازم را به صورت کد به آن ارسال کند. سنسورهایی مثل سنسور دور موتور ، سنسور دریچه گاز و سنسور دما اطلاعات لازم را به ECU خودرو ارسال می کند. ECU تمامی ایرادات مکانیکی و الکترونیکی خودرو را به صورت کد ثبت می کند و به وسیله دیاگ این کد خطا قابل تشخیص است.

دستگاه‌ دیاگ می‌تواند هر نوع ایراد در برق خودرو ، سنسورها ، گیربکس و… را شناسایی کند. البته هر چقدر خودرو  سنسورهای بیشتر داشته باشد می تواند ایرادات بیشتری شناسایی می‌کند. در سیستم کامپیوتر خودرو خطاهایی است که با حذف آن مشکل و اخطاری که وجود دارد حل می‌شود بدون اینکه قطعه‌ تعمیر یا تعویض شود. با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان هرنوع دستکاری در کیلومتر خودرو را شناسایی کرد. در زمان خرید خودرو‌ دست دوم یکی از موارد مهم میزان کارکرد خودرو است با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان فهمید که کیلومتر خودرو دستکاری شده است. به همین دلیل کارشناسان برای کارشناسی خودرو از دستگاه دیاگ استفاده می کنند.

عیب یابی با دیاگ

کد خطا مربوط به عیوب الکتریکی خودرو است که در سیستم انژکتوری بوجود می آید و کامپیوتر خودرو آنها را تشخیص می‌دهد. این کدها در حافظه کامپیوتر ذخیره شده و توسط دستگاه دیاگ دریافت می شود. دستگاه دیاگ بعد از دریافت این کدها آنها را روی صفحه نمایش می دهد. تعمیرکار با مشاهده این کدها متوجه می شود که کدامیک از قطعات معیوب است. 

عیوب مونتاژی یکی از عیوب رایج در سیستم انژکتوری موتور خودرو است. ممکن است کانکتور یکی از سنسورها در جای خود شل شده باشد. برای عیب یابی اولین قدم تعیین نوع خودرو و نوع کامپیوتر آن است. هر کارخانه خودروسازی موظف است برای تمامی خودروهای تولیدی خود دستگاه دیاگ مربوطه را تهیه و در اختیار تمامی تعمیرگاه ها قرار دهد. کارخانه بی ام و فقط برای خودروهای بی ام و دستگاه دیاگ تولید می کند و نمی‌توان خودروهای پژو یا رنو را با دستگاه دیاگ بی ام و عیب یابی کرد. اگر از دستگاه دیاگ پـژو استفاده کنید ، در اولین مرحله نوع خودرو را باید تعیین کنید. پس در اولین گام برای عیب‌یابی باید نوع خودرو را تعیین کرد.

خودروهای مختلف دارای کد خطا متفاوتی هستند. حتی خودروهای تولیدی یک کارخانه کد خطای متفاوتی می تواند داشته باشد. برای مثال پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ دارای کد متفاوتی هستند. دستگاه دیاگ از طریق یک کابل به کانکتور مخصوص عیب یابی خودرو متصل می شود. این کانکتور درون اتاق یا زیر داشبورد یا زیر کاپوت است.

انواع دیاگ خودرو

دیاگ شرکتی : شرکت های خودروسازی یک دیاگ خاص برای خود طبق استاندارد جهانی طراحی می کنند. ولی از آنجایی که دستگاه دیاگ شرکتی توسط خود شرکت ساخته شده است طبیعتا بالاترین سازگاری با خودرو را خواهد داشت و نسبت به بقیه دیاگ ها عملکرد بهتری برای آن خودرو دارد.

دیاگ های مولتی برند : دیاگ مولتی برند بیشتر از دیاگ شرکتی برای افراد کاربرد دارد. این نوع دیاگ توسط شرکت سازگار برای تمامی خودروها تولید می شود و می توان از آنها برای عیب یابی تمام خودروها استفاده کرد.

موارد استفاده از دستگاه دیاگ

زمانی که خودرو به صورت طبیعی کار نمی کند و بدنه آن می‌لرزد نیاز به تنظیم موتور دارد. با دستگاه دیاگ عیب یابی خودرو انجام می شود. در موارد زیر خودرو نیاز به دیاگ زدن دارد:

  • روشن شدن چراغ هشدار خودرو

  • استارت خوردن ناقص

  • ریپ زدن خودرو

  • مصرف سوخت غیر عادی

  • وجود صدا در هنگام ترمزگیری

  • اشکال در تعویض دنده

  • کم شدن توان خودرو

  • لرزش

مهمترین پارامترهایی که می توان به کمک دستگاه دیاگ اتومبیل بررسی کرد شامل دور موتور ، سرعت فن موتور ، دمای آب رادیاتور ، ولتاژ باطری ، وضعیت جعبه دنده ، وضعیت سیستم تهویه ، وضعیت سیستم کنترل آلودگی هوا ، زمان و وضعیت پاشش سوخت و سرعت خودرو است.

آموزش کار با دستگاه دیاگ خودرو

  1. در قدم اول دستگاه دیاگ را به کابل خودرو متصل کرده و سوییچ خودرو را باز می کنیم.

  2. زمانیکه دیاگ به خودرو متصل شد نام و مشخصات خودرو را در صفحه اول انتخاب می کنیم.

  3. در قدم بعد باید نوع دیاگ خودرو را مشخص کنیم.

  4. دیاگ شروع به خواندن کامپیوتر خودرو می کند و اطلاعات دریافتی را به صورت اعداد و نمودار نمایش می دهد.

  5. اگر در کامپیوتر خودرو اخطار مشاهده کردید باید آن را پاک کنید. اگر با پاک کردن خطا برطرف شد یعنی کامپیوتر خودرو درست عمل کرده در غیر این صورت مشکل جدی تری وجود دارد و لازم است به تعمیرکار خودرو مراجعه کنیم.

نکات خرید دستگاه دیاگ ماشین

  • بعضی از دستگاه های دیاگ سالانه نیاز به آپدیت دارند و تا زمانی که آپدیت انجام نشود از کار می افتند. از آنجا که آپدیت سالانه دستگاه دیاگ هزینه زیادی دارد می توانید با خرید دستگاه دیاگ آفلاین نه تنها هزینه آپدیت را حذف می کنید. بلکه دیگر نگران از کار افتادن دستگاه دیاگ نخواهید بود.

  • خرید دستگاه های چینی و ارزان قیمت ناشناخته به هیچ وجه توصیه نمی شود. این دستگاه ها به راحتی می توانند به خودرو اسیب بزنند.

  • دستگاه مولتی دیاگی که دارای قابلیت برنامه ریزی و انجام برخی قابلیت های تخصصی روی خودرو می باشند ، دستگاه قابل اعتمادی نیست. دلیل آن هم این است که اکثر خودروسازی ها نقشه و برنامه های خودرو را در اختیار شرکتهای دیگر قرار نمی دهند.

  • قیمت دیاگ نسبت مستقیمی با کارایی دستگاه دیاگ دارد. اگر برای کارهای تخصصی و موارد مختلف به دیاگ نیاز دارید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

  • اما گرانترین دستگاه دیاگ لزوما بهترین دیاگ نیست. براساس نیاز و کارایی دستگاه دیاگ برای حرید اقدام کنید.

حرف آخر

برای دیاگ زدن نیاز به داشتن اطلاعات کافی از کارآیی و طرز کار دستگاه دیاگ اتومبیل است. داشتن علم کافی از کابرد دستگاه دیاگ ، تفاوت انواع دیاگ و کدهای خطا برای دیاگ زدن لازم است.
در صورت داشتن علاقه به کار با دیاگ می توانید با شرکت در دوره های کارشناسی خودرو آموزشگاه مفید اطلاعات و مهارت اجرای عملی کارشناسی خودرو ، نوشتن قولنامه و مبایعه نامه ، ارائه فرم کارشناسی و تشخیص آسیب های خودرو ، تصادفات ، اتاق تعویضی و… برای کار در زمینه کارشناسی خودرو بدست آورید. مباحث آموزشی دوره کارشناسی خودرو شامل موارد زیر است :
رنگ شناسی خودرو
تشخیص رنگ چشمی
کار با ضخامت سنج دیجیتال و قلم مگنتی
کار با دستگاه دیاگ
تشخیص تصادفات ( ماشین های چپی )
کارشناسی بدنه ( اتاق 2تکه ، اتاق تعویض و قطعات استوک )
تست رانندگی
محاسبه افت قیمت
نکات خرید و فروش خودرو
نحوه صدور برگ کارشناسی
نوشتن قولنامه
کارآموزی در اتاق رنگ خودرو

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زمان و ساعت شروع کلاس ها و روزهای آموزش می توانید با شماره تلفن 02188255620 _ 09398315929 تماس یا به صفحه تماس با آموزشگاه مفید مراجعه نمایید.

گرفتن پروانه کسبآموزشگاه مفید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *