در این مقاله مبایعه نامه خودرو ، تفاوت قولنامه و مبایعه نامه و نحوه نوشتن مبایعه نامه آموزش داده شده است.

شما با مطالعه مقاله مبایعه نامه خودرو می توانید اطلاعات حقوقی خود را افزایش دهید.

مبایعه نامه خودرو چیست؟

امروزه انجام معاملات خرید و فروش بسیار پیچیده شده است و بیشتر از هر زمانی نیاز به داشتن اطلاعات قانونی حس می شود. نداشتن اطلاعات قانونی می تواند زمینه ساز زیان و خسارات زیادی شود. عده ای با تکیه بر این اطلاعات و ضعف دانش حقوقی مشتری ، با ورود به بازار خرید و فروش اقدام به کلاهبرداری می نمایند. بدانید امضا روی برگه مبایعه نامه ای که به صورت دستی تنظیم شده ، شما را مکلف به رعایت آن می کند. بر اساس ماده 10 قانون مدنی ، افراد می توانند هر قراردادی را بین یکدیگر منعقد کنند البته با این شرایط که مفاد قرارداد مخالف نظم عمومی جامعه و قوانین و مقررات نباشد. از جمله قراردادهای رایج در کشور قولنامه و مبایعه نامه است. اما تفاوت قولنامه و مبایعه نامه چیست؟

تفاوت قولنامه و مبایعه نامه چیست؟

با دانستن چند نکته می توان متوجه تفاوت بین قولنامه و مبایعه نامه شد. فرض کنید شما می خواهید یک خودرو از آقای الف خریداری کنید. شما و آقای الف قراردادی امضا می کنید و در آن درباره شرایط تحویل خودرو از جمله زمان تحویل خودرو ، مکان تحویل خودرو و هم چنین نحوه پرداخت هزینه توافق می کنید و حتی پیش پرداختی می پردازید. در این شرایط شما با آقای الف یک مبایعه نامه تنظیم کرده اید. اما اگر شما و آقای الف قراردادی با این مضمون که شش ماه آینده 1 خودرو از ایشان خریداری خواهید کرد و ایشان نیز اقدامات لازم را برای آن زمان فراهم خواهد کرد شما یک قولنامه منعقد کرده اید. بنابراین می توان چند تفاوت قولنامه و مبایعه نامه را در چند بند زیر توضیح داد:

  • قولنامه همانطور که از نام آن مشخص است به معنای قول و تعهد است اما مبایعه نامه یعنی قرارداد یا همان قرارداد خرید و فروش منعقد شده.

  • می توان گفت یکی از اصلی ترین تفاوت های قولنامه و مبایعه نامه در این است که قولنامه وعده قرارداد است و مانند یک پیش قرارداد عمل می کند اما مبایعه نامه یک تعهد واقعی است و قراردادی اصلی محسوب می شود.

  • از فرق های دیگر قولنامه و مبایعه نامه این است که چون مبایعه نامه یک تعهد اصلی است پس به محض انعقاد آن انتقال مالکیت نیز صورت می گیرد اما در قولنامه انتقال مالکیتی صورت نمی گیرد و دو طرف تنها متعهد می شوند اقدامات لازم برای انعقاد معامله ای در آینده را انجام دهند.

  • در مجامع قضایی مبایعه نامه قراردادی به مراتب معتبرتر نسبت به قولنامه است و در صورت عدم رعایت طرفین امکان طرح دعوی وجود دارد.

  • در مورد مبایعه نامه به محض اینکه قرارداد منعقد شد ، لازم است وجهی را به فروشنده پرداخت کنید. و فروشنده در ازای دریافت وجه ، باید سند مبایعه نامه را به شما ارائه کند. اما در مورد قولنامه نباید به محض تنظیم قرارداد ، وجه را به فروشنده پرداخت کنید بلکه شما با این تعهد نامه در واقع از فروشنده قول خواهید گرفت که تا آماده کردن وجه اولیه ، مال را به کس دیگری نفروشد. بنابراین قولنامه به معنی مالکیت خریدار نیست.

چه بندهایی در زمان نوشتن مبایعه نامه باید رعایت شود

بند 1_ تمامی اطلاعات خریدار و فروشنده شامل نام و نام خانوادگی ، نام پدر ، شماره شناسنامه و محل صدور آن ، تاریخ تولد ، کد ملی ، شغل ، آدرس محل سکونت و شماره تلفن باید به درستی ثبت شود. در صورتیکه با شخص حقوقی معامله‌ای را انجام می‌دهید باید نام شرکت ، شماره ثبت ، شناسه ملی ، کد اقتصادی ، نشانی ، کد پستی ، نام صاحبان امضای مجاز ثبت شود.

بند 2_ در این بند از قولنامه باید ذکر کنید که موضوع این مبایعه نامه فروش ماشین به خریدار است و قرار است در قبال آن خریدار به شما مبلغ مشخصی پرداخت کند. همچنین باید مشخصات خودرو شامل نوع خودرو ، رنگ و مدل خودرو ، شماره شهربانی ، شماره شاسی ، شماره موتور ذکر شود. توجه نمایید در مواردی مشاهده شده عدم توجه به مشخصات خودرو از سوی خریدار باعث خسارت به ایشان شده است. در این مواقع خودرو بازدید شده پیش از خرید با خودرو دریافتی توسط خریدار بعد از خرید تفاوت دارد اما به دلیل نوشته شدن مبایعه نامه خریدار امکان اعتراض ندارد.

بند 3_ در این بند قیمت و شرایط پرداخت مبلغ ثبت می شود که شامل:

قیمت کل معامله ، مبلغ …………………. ریال است که مبلغ …………………. ریال به‌صورت …………………. تحویل فروشنده شد و باقی مبلغ به‌صورت …………………. پس از انتقال قطعی سند خودرو تحویل داده خواهد شد، ذکر نمایید.

  1. نکته: در قسمت مبلغ باید ذکر کنید که چه مقدار از مبلغ به‌شکل نقدی و چه مقدار از آن با چک پرداخت می‌شود

  2. نکته: مشخصات چک ، تعداد و تاریخ آن را باید در قولنامه خودرو بنویسید

  3. نکته: شماره حسابی را که به آن مبلغ نقد را واریز می‌کنید در قولنامه ذکر کنید

  4. نکته: تاریخ هایی را که در آن مبلغ را نقدی به طرف مقابل پرداخت می‌کنید در قولنامه ذکر کنید

 بند 4_ در این بند از مبایعه نامه خودرو زمان حضور خریدار و فروشنده در مرکز تعویض پلاک ، زمان سند زدن ، زمان پرداخت وجه معامله و دیگر شرایط این خرید و فروش را ذکر می‌کنید. در این بند شما می‌توانید همه شروطتان را بگنجانید. وجود این شروط در معامله برای این است که بتوانید در صورت نیاز معامله را فسخ کنید. از شروط مهمی که باید در متن مبایعه نامه ماشین آورده شوند عبارتند از:

۱حضور نداشتن هر یک از طرفین در دفترخانه اسناد رسمی ( شماره دفترخانه را ثبت کنید ) در زمان مقرر ، عدم ارائه مستندات و مدارک لازم برای تنظیم سند از طرف فروشنده و عدم پرداخت ثمن تا تاریخ (…./…./…..) توسط خریدار موجب فسخ معامله می‌شود.

۲در مورد حق فسخ در معاملات باید این را بدانید که وجود بند مربوط به وجود یا عدم وجود حق فسخ به توافق طرفین بستگی دارد. این توافق می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود:

– هیچ یک از طرفین معامله حق فسخ نداشته باشند

– هر دو طرف معامله حق فسخ داشته باشند

– فقط یکی از طرفین حق فسخ معامله را داشته باشد

– هر یک از طرفین که قصد فسخ معامله را داشته باشد باید جریمه بپردازد

نکته: در صورتیکه در مورد حق فسخ در متن قولنامه ماشین صحبتی نشود به معنای این است که برای هیچکدام از طرفین حق فسخ وجود ندارد.

نکته: معمولا در فرمت‌های آماده مبایعه نامه خودرو بند زیر به عنوان بند مربوط به حق فسخ ذکر می‌شود:

همه اختیارات از جمله اختیار غبن به هر عنوان ادعا و به هر میزان اسقاط شد. موارد تقلب و تدلیس از این موضوع مستثنی است.

۳- مسئولیت هر نوع تخلف اعم از راهنمایی و رانندگی ، کیفری و مدنی که با استفاده از مورد معامله به وقوع پیوسته باشد و نیز مسئولیت آسیب‌های وارده و خرابی‌های خودرو تا زمان تحویل به عهده فروشنده است.

۴- یکی از شرایط مهم درباره مورد معامله این است که باید خود خودرو ، لوازم جانبی ، همه اسناد و مدارک و بیمه نامه آن را بررسی کنید و این موارد را در قولنامه هم بنویسید. این مورد را به‌صورت زیر بنویسید:

« مورد معامله با تمام لوازم موجود و اسناد و مدارک ، با رویت کامل فنی و بدنه توسط خریدار و کارشناس مورد اعتماد او صورت گرفت و از کمیت و کیفیت آن آگاه است ؛ بنابراین خریدار پس از امضای این قرارداد ادعایی نسبت به عدم سلامت فنی و بدنه خودرو ندارد. »

نکته: بدیهی است با امضای این بند خریدار عملاً حق فسخ معامله را به دلیل ایراد‌هایی که بعداً متوجه آن‌ها می‌شود از دست می‌دهد ؛ بنابراین اگر خریدار خودرو هستید ، حتما و حتما قبل از امضای قولنامه ، خودرو را به یک کارشناس خبره نشان دهید تا از سلامت آن مطمئن شوید. لوازم جانبی آن را چک کنید. بررسی بیمه‌نامه را هم فراموش نکنید.

۵- در انتهای قولنامه ، امضای فروشنده ، خریدار و شهود را درج کنید. قولنامه خودرو حتما باید در دو برگ نوشته شود. هنگام وارد کردن اطلاعات کاربن بگذارید تا هر چیزی که می‌نویسید عینا در برگه دوم کپی شود. به طور کلی در قرارداد ذکر کنید که چند نسخه از این قولنامه وجود دارد.

نکته: بهتر است متن قولنامه ماشین تایپی باشد ، اما اگر دستی می‌نویسید حداقل خوانا بنویسید. اگر به هر دلیلی اشتباهی صورت گرفت ، حتما درباره آن در انتها توضیح بدهید و فروشنده و شاهدان هم باید توضیح مربوط به تصحیح متن را امضا کنند.

 نکته: هنگام امضا کردن کاربن را بردارید. امضای هر دو برگه باید عملا انجام شود و نباید امضا کاربن شده باشد.

اگر در زمان خرید و فروش خودرو از خدمات کارشناس خودرو بهره می برید ، می‌توانید در زمینه تنظیم قرارداد قانونی نیز ، از کارشناس و معامله کاملا مطمئنی داشته باشید. کارشناس خودرو تمامی قسمت های اصلی خودرو را مورد بررسی قرار می دهد ، در این قسمت هر گونه برش و دوتکه شدن خودرو مورد برسی قرار می گیرد. سپس وضعیت شاسی ها ، قطعات تعویض و رنگ شده بررسی و در گزارش کارشناس درج می شود.

برای دانلود نمونه برگه مبایعه نامه خودرو کلیک نمایید.

مبایعه نامه تایپ شده یا دست نویس

از نظر مراجع قضایی مبایعه نامه دستی ماشین معتبر است. به این صورت که حتی اگر فقط خود فروشنده و خریدار آن را امضا کرده باشند و توسط هیچ شاهدی هم امضا نشده باشد ، باز هم این قرارداد معتبر است. باید توجه کنید که امضای شهود تنها برای این است که روند اثبات ادعا ساده‌تر شود و در اعتبار خود قولنامه یا مبایعه نامه تاثیری ندارد. چنانچه هر یک از طرفین قرارداد به تعهدات خودش عمل نکند ، طرف دیگر می‌تواند همراه با نسخه دستی قولنامه یا مبایعه نامه خود برای شکایت به مراجع قضایی مراجعه کند.

البته باید گفت که شاکی تنها زمانی می‌تواند ادعای خودش را اثبات کند که همه چیز به صورت خوانا و بدون ابهام در قولنامه قید شده باشد و هیچ یک از امضاها جعلی نباشند.

بنابراین توجه کنید زمان نوشتن قولنامه یا مبایعه نامه ماشین به صورت دستی ، حتماً متون و اطلاعات را با خط خوانا بنویسید. بندها و موارد قرارداد باید واضح ، شفاف و بدون ابهام باشند. مبلغ توافق شده را هم به صورت عدد و هم به شکل حروف وارد کنید. حتی می‌توانید جهت اطمینان بیشتر بر روی مبلغ چسب بزنید تا امکان دست بردن در آن وجود نداشته باشد

معمولا در تنظیم قولنامه خودرو یک سری مشکلات رایج به وجود می آید که برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • عدم ذکر الزام به انتقال سند که باعث می شود فروشنده سند خودرو را به نام خریدار نکند.

  • الزام به این مورد که فروشنده ای که سند به نام او نیست ، باید به شرایط مندرج در قولنامه و مبایعه نامه متعهد باشد.

  • وجود شرایطی مشخص برای هنگامی که در مدارک خودرو ایرادی وجود داشته باشد.

  • الزام به پرداخت مبلغ خلافی خودرو ، هنگامی که خودرو در اختیار فروشنده بوده است.

  • وجود شرط امکان فسخ معامله در هنگامی که خودرو دارای نقص فنی بوده و فروشنده آن را پنهان نموده است.

  • ثبت میزان دقیق مبلغ دریافتی از خریدار قبل از انتقال سند.

  • ثبت لوازم و وسایل جانبی خودرو و وضعیت سالم بودن آن ها را در مبایعه نامه ذکر کنید.

نکات کلیدی در نحوه نوشتن قولنامه خودرو

حتماً در قولنامه خود شرایط فسخ را ذکر کنید. بهتر است برای اطمینان بیشتر از شخص سومی بخواهید که به عنوان شاهد قولنامه را امضا کند. فراموش نکنید که تنها آنچه که می‌نویسید نزد دادگاه سندیت دارد و هیچ کلام ردوبدل شده‌ای نزد دادگاه اعتبار ندارد.

به طور کلی ، مرسوم است که برای نوشتن قولنامه و مبایعه نامه (چه به شکل دستی و چه به صورت آماده ) مبلغی را به نویسنده قولنامه پرداخت می‌کنند. معمولاً هزینه نوشتن قولنامه درصدی از مبلغ ماشین معامله شده است.

معمولاً هزینه نوشتن قولنامه ۱ تا ۱/۴ درصد از قیمت خودروی معامله شده است که باید به نویسنده قولنامه پرداخت شود که رسم این است که این هزینه بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود. با این حال ، ممکن است قولنامه توسط شخصی آشنا نوشته شود و از شما پولی دریافت نکند.

برای قسمت چک ها به خاطر داشته باشید که حتما باید تعداد ، شماره و جزییات چک ها به صورت کامل نوشته شود. در پایان و پیش از امضا هم تاریخ نوشته شدن مبایعه نامه یا انجام معامله و این که خودرو چه زمانی تحویل داده خواهد شد را ذکر کنید. پیش از امضا کاربن را از بین دو نسخه بردارید تا هر دو طرف معامله بتوانند نسخه های اصلی را امضا کنند.

به یاد داشته باشید که این گونه سندها و قراردادها نباید خط خوردگی داشته باشند یا مخدوش شده باشند. به همین دلیل اگر پیش از امضا و هنگام نوشتن ، مبایعه نامه دچار خط خوردگی شد حتما باید در انتهای مبایعه نامه توضیحی درباره خط خوردگی و این که قبل از امضای طرفین خط خوردگی به وجود آمده است ذکر شود علاوه بر اینکه شاهدها و دوطرف خریدار و فروشنده هم باید یادداشت علت خط خوردگی را امضا کنند.

اگر مبلغ خرید را به صورت چک دریافت کرده اید یک کپی از آن تهیه کنید و به امضای خریدار برسانید و آن را نگه دارید.

هیچ گاه ماشین دست دوم  را پیش از دریافت دو سوم معامله تحویل خریدار ندهید و آن را واگذار نکنید.

اگر قرار است مبلغ خرید را در آینده دریافت کنید حتما درباره توانایی مالی و امکان پرداخت هزینه توسط خریدار تحقیق کنید و اگر مردد ماندید در قرار داد ذکر کنید که در صورتی که خریدار هزینه را پرداخت نکند می توانید قرار داد را فسخ کنید یا از خریدار طلب خسارت کنید.

هر دو طرف معامله چه خریدار و چه فروشنده می بایست یک نفر شاهد عادل همراه داشته باشند تا هنگام امضای قولنامه ، حضور داشته باشند و قرارداد را به عنوان شاهد امضا کنند.

این حق فروشنده است که که در زمان فروختن خودرو خود ، مطمئن شود تا زمان تنظیم سند رسمی ، خریدار بخش عمده‌ای از هزینه را پرداخت کرده و تنها بخشی از آن در زمان موعود دریافت می‌شود.

معمولاً باید نزدیک به سه چهارم از مبلغ خودرو توسط خریدار به فروشنده تحول داده شود ، تا اقدامات لازم جهت تنظیم سند رسمی صورت گیرد. در زمان صادر نمودن سند رسمی ، مابقی وجه باقی مانده در قالب چند فقره چک و یا به صورت نقدی دریافت می شود در صورت دریافت قسطی حتماً تاریخ قسط‌ها در مبایعه نامه مشخص شود.

البته فروشنده حق دارد در صورتیکه خریدار درخواست کند باقیمانده وجه را بعد از تنظیم سند به صورت چک پرداخت کند ، در مبایعه نامه ذکر نماید که اگر هر کدام از چک‌ها به پول نقد تبدیل نشد معامله فسخ گردد.

اکنون نوبت به خریدار می‌رسد که برای تضمین مال خود ، تعهداتی را از سمت فروشنده دریافت کند. بالاخره شما قرار است بر طبق توافقات انجام گرفته در مبایعه نامه مبلغی را تا زمان دریافت سند رسمی به فروشنده پرداخت کنید.

لذا فروشنده باید تعهد دهد اگر در زمان مراجعه به دفتر خانه برای تدوین سند رسمی در محل حضور نداشته باشد ، مبلغی را به خریدار پرداخت کند. همچنین خریدار می‌تواند در مبایعه نامه ذکر کند در صورتیکه در هر مرحله از فرآیند فروش و یا در زمان صدور سند رسمی مشخص شود که این خودرو مشکلات قانونی دارد ، قرارداد را فسخ نماید.

قبل از نوشتن قولنامه یا مبایعه نامه کد شناسایی و کد موتور خودرو را با کارت و برگ سبز ماشین مقایسه و از اصالت آن مطمئن شوید. همچنین تعیین قیمت خودرو در زمان خرید به عهده مالک خودرو است و در صورت درخواست از کارشناس قیمت خودرو دست دوم تعیین می شود.

نکته آخر

برای اشتغال در شغل کارشناسی در کنار داشتن اطلاعات کافی در مورد رنگ ، بدنه و فنی خودرو داشتن اطلاعات حقوقی بسیار مهم است. در کنار دریافت دستمزد کارشناسی ، دریافت دستمزد نوشتن مبایعه نامه بین خریدار و فروشنده به افزایش درآمد شما کمک بزرگی می کند. برای کسب اطلاعات کافی در این زمینه می توانید با ثبت نام و شرکت در کلاس اموزش کارشناسی ماشین ، کارشناسی را به صورت تخصصی آموزش ببینید. در کلاس کارشناسی ماشین مشاوره لازم برای تهیه تجهیزات کارشناسی ( دیاگ عیب یاب و تستر رنگ ) ،  کارشناسی خودرو بدون دستگاه ، مشاوره راه اندازی کسب و کار و روش های موثر تبلیغات به صورت کامل آموزش داده می شود.

همچنین تشخیص ماشین چپی و تشخیص قطعات تعویضی و استوک آموزش داده می شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه تماس با پشتیبانی مراجعه نمایید.

گرفتن پروانه کسبآموزشگاه مفید
1 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *