لیسه گیری خودرو چیست؟ در این مقاله لیسه گیری خودرو به صورت کامل توضیح داده خواهد شد.

در واقع شما می توانید با مطالعه این مقاله اطلاعات کاملی از شرایز و مزایا لیسه گیری خودرو بدست آورید.

لیسه گیری خودرو چیست؟

لیسه کشی یا لیسه گیری خودرو یکی از روش‌های ترمیم رنگ بدنه خودرو است که قبل از پولیش کاری و ترمیم رنگ خودرو باید انجام شود. رنگ بدنه خودرو به دلیل یک دستی به راحتی با یک خراش آسیب می‌بیند. سهل انگاری در رسیدگی به این آسیب‌های جزئی و انجام به موقع لیسه گیری خودرو در بلند مدت خسارات جبران ناپذیری را به بدنه و ظاهر خودرو وارد می‌کند.
دلایل زیادی باعث بوجود آمدن خراش‌های جزئی و عمیق روی بدنه خودرو می شود. تصادف ، برخورد اشیا تیز ، برخورد شاخ و برگ درختان و… از جمله این دلایل است. لیسه گیری خودرو و سپس انجام پولیش تخصصی روی بدنه خودرو در جلوگیری از بیشتر شدن این آسیب‌ها تاثیر دارد.

کاربرد لیسه گیری اتومبیل

رنگ بدنه خودرو از چند لایه تشکیل شده است. اگر خط و خش روی بدنه خودرو فقط لایه اول را دچار آسیب کرده باشد به این نوع خط و خش خراش سطحی می‌گویند. اگر خراش بوجود آمده به قدری عمیق باشد که رنگ کاملا از بین رفته و فلز نمایان باشد ، خراش عمیق است. رفع هر کدام از انواع خراش‌های بدنه خودرو ، راه و روش مخصوص خودش را دارد.

عمل لیسه گیری خودرو برای رفع خراش‌های عمیق و سرتاسری استفاده می شود. خراش‌های سر تا سری که معمولا در بسیاری از موارد رنگ خودرو دچار ترک می‌شود و اگر صاحب خودرو به سرعت برای ترمیم خراش اقدام نکند ممکن است قسمتی از رنگ رویه خودرو ریخته و ناحیه آسیب دیده به نقاشی مجدد نیاز پیدا کند. به همین دلیل پس از وقوع خط و خش و پیش از زمانی که رنگ رویه بدنه خودرو آسیب بیشتری ندیده به مرکز ترمیم رنگ خودرو مراجعه کنید.

مراحل لیسه گیری خودرو

در زمان خشگیری و رفع خط و خش های عمیق می‌توان از پروسه لیسه‌گیری یا لیسه‌کشی استفاده کرد. ابتدا باید محل خراش به خوبی با شوینده‌های مخصوص تمیز شود به طوری که گرد و خاک ، مواد زائد و چربی موجود در محل خراش برداشته شود. باقی ماندن ذرات گرد و غبار و چربی باعث عدم چسبندگی و در نتیجه ریختن رنگ از ناحیه ترمیم شده می شود. سپس ناحیه ای که دچار خط و خراش شده است را زیر نور آفتاب و یا زیر نو فرابنفش قرار می‌دهند تا عمق و مساحت دقیق خراش تعیین شود. سپس براساس کد رنگ خودرو ، رنگ ساخته می شود. با استفاده از رنگ محل خراش دیده پر می شود.
در این مرحله استفاده از کاردک های مخصوص لیسه گیری خودرو کیفیت نهایی کار را افزایش می دهد. پس از جذب رنگ توسط بدنه نوبت به عمل لیسه‌گیری یا لیسه‌کشی می‌رسد. در این مرحله با استفاده از لیسه‌های نرم مخصوص اضافات رنگ قرار گرفته در فرو رفتگی خراش برداشته می شود. پس از اجرای عملیات لیسه گیری نوبت به پولیش ناحیه آسیب دیده می‌رسد. پولیش‌کاری خودرو یکی از مراحل نهایی عملیات خشگیری بدنه است.

در این مرحله با استفاده از پولیش‌ چند مرحله و دستگاه‌های پولیش اوربیتال و روتاری ، پولیش‌کاری انجام می شود. در مرحله پولیش‌کاری بدنه خودرو باید کاملا خشک باشد تا مواد بکار رفته در فرو رفتگی خراش پخش نشوند. مرحله پولیش کاری از پولیش زبر آغاز می شود. در ادامه پولیش نیمه زبر و نرم اجرا شده. و در نهایت پولیش رفع هولوگرام برای ایجاد سطحی شفاف و صیغلی اجرا می شود. پس از انجام پولیش‌کاری نوبت واکس زدن است. در این مرحله واکس مورد نظر بر اساس نوع و کد رنگ و کاربری خودرو تعیین و واکس روی بدنه خودرو اجرا می شود.

لیسه گیری یا رنگ آمیزی

سوالی که اکثر مردم با آن مواجه می شوند این است. برای ترمیم رنگ بدنه خودرو بین رنگ آمیزی و لیسه گیری کدام مورد گزینه بهتری است؟

در جواب باید گفت رنگ آمیزی حتی به مقدار کم باعث افت قیمت خودرو شما خواهد شد. اما از لحاظ زیبایی قطعا رنگ آمیزی گزینه مناسب تری است. نکته دیگر این است که به لحاظ هزینه لیسه گیری قیمت مناسب تری دارد. به علاوه لیسه گیری سرعت اجرای بیشتری دارد و باعث افت قیمت خودرو شما نخواهد شد. همچنین فقط ناحیه آسیب دیده ترمیم می شود اما در مورد رنک آمیزی محیط اطراف آسیب هم رنگ می شود.

نکته دیگر این است که بر خلاف نظر عمومی لیسه گیری برای تمام انواع رنگ های خودرو امکان پذیر نمی باشد. برخی از رنگ های متالیک و بخصوص رنگ های صدفی به هیچ عنوان امکان لیسه گیری ندارند. در واقع نوع این رنگ ها به نحوی است که اجرای عملیات لیسه گیری و ساخت رنگ مشابه رنگ خودرو به هیچ عنوان امکان پذیر نمی باشد.

تبلیغات زیادی در زمینه لیسه گیری رنگ های صدفی وجود دارد اما اطمینان داشته باشید به لحاظ علمی امکان این کار وجود ندارد. برخی با اجرا ترفندهایی سعی در نشان دادن اجرا لیسه گیری رنگ صدفی دارند که در این طرفند با پاشیدن رنگ در انتهای کار به ترمیم این نوع رنگ ها می پردازند که در نهایت این کار رنگ آمیزی محسوب شده و لیسه گیری نمی باشد. 

نتیجه گیری

لیسه گیری خودرو یکی از فنون اصلی رشته نقاشی خودرو است که بازار کار بسیار خوبی دارد. اجرت امور لیسه گیری ماشین بالا بوده و داشتن اطلاعات در این زمینه می تواند درآمد ثابت و آسانی برای شما داشته باشد.
از آنجایی که به این موضوع ایمان داریم در دوره دیتیلینگ خودرو ( با نام پولیش و سرامیک نیز شناخته می شود ) لیسه گیری به عنوان یکی از فنون آموزش داده می شود. شما می توانید با شرکت در دوره دیتیلینگ علاوه بر آموزش واکس و پولیش و نانو سرامیک خودرو به فنون پردرآمد دیگری همچون لیسه گیری ، قلم گیری ، ترمیم آفتاب سوختگی رنگ خودرو و ترمیم ماتی چراغهای ماشین تسلط پیدا کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

گرفتن پروانه کسبآموزشگاه مفید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *