در این مقاله انواع دستگاه پولیش خودرو و کربرد دستگاه ها و تفاوتشان آموزش داده می شود.
شما با مطالعه این مقاله از دستگاه پولیش خودرو آشنایی کامل پیدا خواهید کرد.
دستگاه پولیش چیست؟
دستگاه پولیش یا دستگاه پولیشر یکی از تجهیزات اصلی دیتیلینگ خودرو است. نگهداری از زیبایی ظاهری خودرو بیشتر از همیشه مورد توجه است. مراقبت از رنگ بدنه خودرو در هر شرایطی یک کار وقت گیر و پرهزینه است. رنگ بدنه خودرو به مرور زمان دچار آسیب ناشی از باران اسیدی ، شستشو غیر اصولی ، خراشیده شدن توسط عوامل بیرونی ، آسیب بوسیله فضله پرندگان ، آفتاب سوختگی و… میشود. برای از بین بردن این خطوط ریز و درشت می توان از دستگاه پولیش استفاده کرد.
دستگاه پولیش روتاری
دستگاه روتاری یا چرخشی یکی از انواع دستگاه پولیشر پر استفاده است که حول یک محور میچرخد. توانایی پولیشر روتاری برای ترمیم نقایص رنگ است. سر پولیش مستقیماً به مکانیسم درایو متصل می شود و باعث می شود تا در یک حرکت دورانی حول محور بچرخد. حرکت دورانی دستگاه پولیش روتاری رنگ بدنه را به سرعت تحت تاثیر قرار میدهد. سرعت پولیش این دستگاه از 1000 تا 6000 دور در دقیقه متغیر است. یک اسفنج نگهدارنده پولیش بر روی محور اصلی وجود دارد که توسط یک پد جلا دهنده پوشانده میشود. از آنجا که سطح قسمت خارجی پد از سطح داخلی آن بزرگتر است تعداد چرخش های سطح خارجی هم بیشتر است. این موضوع باعث میشود که این دستگاه پولیش با حرکات هولوگرامی خود عملکرد مطلوبی بر خطوط درشت داشته باشد اما برای خطوط ریز موثر نیست.
باید توجه داشته باشید دستگاه روتاری به دلیل تمرکز روی یک نقطه میتواند گرمای زیادی تولید و به رنگ بدنه آسیب وارد کند. بنابراین برای استفاده از دستگاه روتاری به مهارت بالایی نیاز است. به طور کلی مزایای پولیشر روتاری شامل :
-
از بین بردن آسیب های رنگ آمیزی
-
حرکت دوار و دایره ای
-
سرعت لایه برداری بالا
-
متمرکز شدن بر روی یک نقطه
-
شروع آرام
دستگاه پولیش اوربیتال
دستگاه پولیش اوربیتال مانند پولیش دستی عمل میکند یعنی به صورت نامنظم حرکت می کند و عمل پولیش را انجام میدهد. بنابراین هولوگرامی روی بدنه خودرو ایجاد نمیکند و سطحی صاف ، صیقلی و فاقد هولوگرام ایجاد میکند. دستگاه اوربیتال سرعت لایه برداری بسیار پایینی به نسبت دستگاه روتاری دارد. در عوض کنترل این دستگاه بسیار راحت است و در هر بار چرخش سطح بزرگتری را پوشش میدهد. همچنین برای از بین بردن هولوگرامی که توسط دستگاه پولیش چرخشی یا روتاری ایجاد میشود از دستگاه پولیشر اوربیتال استفاده میشود. به طور کلی مزایای دستگاه اوربیتال شامل :
-
حرکت نامنظم مشابه پولیش دستی
-
طرز کار ساده
-
پولیش در سطح بزرگتر
-
عدم ایجاد هولوگرام
-
سرعت پایین
-
عدم آسیب زدن بدنه خودرو
نکات خرید دستگاه پولیش
در زمان خرید دستگاه پولیش باید به تمامی ویژگیهای دستگاه مثل کارایی ، وزن ، خدمات پس از فروش و برند توجه کرد.
-
منبع تغذیه: پولیشر هم مانند بسیاری دیگر از ابزارآلات در دو نوع برقی و شارژی به بازار عرضه میشود که هرکدام برای مواردی خاص کاربرد دارد.
-
قابلیت تنظیم سرعت: اکثر پولیشرها قابلیت تنظیم سرعت دارند که این امکان را برای کاربر فراهم میکند تا کاربر بتواند سرعت آن را به آسانی تنظیم کرده و پولیش کاری را با سرعت مناسب انجام دهد.
-
تنوع و تعداد پد: پدهای پولیشر متنوعی در بازار موجود است که میتوانید آن را با توجه به سطحی که میخواهید روی آن کار کنید انتخاب کنید.
-
توان مصرفی: هرچه توان پولیشر بیشتر باشد مصرف انرژی و قیمت آن هم بیشتر است.
-
اندازه صفحه: اندازه صفحه پولیش نشان دهنده مساحتی است که دستگاه پولیش می تواند پوشش دهد. یعنی هرچه قطر صفحه بیشتر باشد پولیشر سطح بیشتری را پولیش میزند.
-
سرعت گردش: سرعت گردش دستگاه پولیش یکی از ویژگیهای مهم است. هرچه سرعت بیشتر باشد، کاربر با سرعت و کیفیت بهتری می تواند عملیات پولیش کردن سطوح مختلف را انجام دهد.
-
برند: برندهای مختلف ایرانی و خارجی در حال حاضر در بازار وجود دارد. برای تهیه دستگاه اطلاع از کیفیت ، خدمات پس از فروش و قیمت تاثیرگذار است.
انواع پد دستگاه پولیش
در دستگاه پولیش قسمتی که بیشترین تاثیر روی نحوه انجام و کیفیت کار دارد پد پولیش است. پدها انواع مختلفی دارند و بر اساس درجه زبری به سه دسته تقسیم می شوند. پد نرم ، متوسط و زبر ، که بر اساس عمق خط و خش موجود انتخاب می شوند. پدهای نرم برای واکس و پولیش زدن و ایجاد براقیت روی بدنه خودرو انجام می شود. همچنین پد نرم برای برطرف کردن اثر هولوگرام استفاده می شود. پد متوسط برای رفع خط و خش های نه چندان عمیق استفاده می شود. پد زبر برای رفع خطوط عمیق استفاده می شود. این پدها به صورت مرحله ای انجام می شود و برای تکمیل فرایند پولیش باید از تمامی پدها استفاده نمود.
پدهای پولیش رنگ بندی های مختلفی دارند. این رنگ بندی صرفا برای زیبایی نیست و نشان دهنده درجه زبری و سایز پد است. هر پد با توجه به نوع و اندازه آن باید در جای درست استفاده شود. در صورتی که اطلاعات کافی در مورد پد پولیش و استفاده از دستگاه ندارید به هیچ عنوان روی خودرو فرایند پولیش را انجام ندهید.
استفاده از دستگاه پولیش
اولین قدم نصب پد روی دستگاه پولیشر است. پد باید تمیز باشد و گرد و غبار روی آن نباشد. پس از قفل کردن صفحه شفت را ثابت کرده و پد یا نمد را روی شفت محکم می کنید. در هنگام تعویض پد دستگاه را خاموش کنید و از برق بکشید.
دستگاه را محکم نگه دارید و آن را روشن کنید. برای شروع کار بهتر است دور دستگاه پولیش را روی کمترین سرعت تنظیم کنید. پد پولیش را به آرامی به سطح کار نزدیک کرده و عملیات پولیش زنی را با زوایهای بین 15 تا 30 درجه با فشار خیلی کم شروع کنید. فشار زیاد باعث خرابی سطح کار میشود.
دستگاه پولیش برای ترمیم خط و خش ، ترمیم آفتابسوختگی بدنه ، ترمیم چراغ و آماده سازی قبل نانو سرامیک خودرو استفاده می شود
نتیجه گیری
برای انجام فرآیند پولیش ابتدا مراحل ساخت ، رنگ آمیزی ، لایه های تشکیل دهنده رنگ و سیلر به کارآموزان آموزش داده خواهد شد. داشتن علم کافی از کابرد دستگاه پولیشر ، انواع پد و رنگ خودرو برای پولیش کاری لازم است. در کنار داشتن معلومات کافی در زمینه پولیش ، تجربه کار با دستگاه پولیشر اهمیت زیادی دارد.
در صورت داشتن علاقه به کار در این زمینه می توانید با شرکت در دوره های دیتیلینگ خودرو آموزشگاه مفید اطلاعات تخصصی و مهارت لازم برای کار در زمینه پولیش بدست آورید. مباحث آموزشی دوره دیتیلینگ خودرو شامل موارد زیر است :
-
صفرشویی
-
موتورشویی
-
واکس و پولیش ( پولیش تک و چهار مرحله ای )
-
آماده سازی سطح بوسیله سنباده مخصوص دیتیلینگ
-
نانو سرامیک ( بدنه ، شیشه و چرم )
-
رفع آفتاب سوختگی
-
رفع زردی و کدری چراغ
-
لیسه گیری
-
قلم گیری
-
احیا رنگ خودرو
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.