رنگ شناسی خودرو

رنگ شناسی خودرو

رنگ شناسی خودرو چیست؟ با افزایش روز افزون تنوع و تعدد خودرو ها شاهد پیشرفت حرفه نقاشی خودرو هستیم. اولین لایه محافظ هر خودرو رنگ آن است. در زمان تصادف اتومبیل ها اولین صدمه به رنگ خودرو وارد می شود. اولین نیاز برای مشاغلی که با بدنه خودرو سروکار دارن داشتن اطلاعات کافی در زمینه رنگ خودرو ( رنگ شناسی خودرو ) است.
اصول نقاشی خودرو برای انواع خودروها یکسان است. در گذشته رنگ پاشی خودروها به روش سنتی انجام می شده است. اما امروزه خودروهای جدید دارای ورقه های آلیاژ دار ، قطعات پلاستیکی و رنگ شده هستند.

رنگ خودرو یکی از فاکتورهای مهم فروش خودرو است و به دلیل ورود خودروهای خارجی جدید به ایران نیاز به تغییرات اساسی در زمینه رنگ خودرو است.

تاریخچه رنگ خودرو

تاریخچه رنگ خودرو به یک قرن پیش برمی‌گردد. روکش دهی وسیله نقلیه موتوری به کمتر از چند سال پس از تأسیس کمپانی فورد توسط هانری فورد برمی‌گردد.

رنگ های اولیه خودرو لاکی بودند که از زمان قدیم نیز در صنایع دیگر استفاده می‌شدند. بیش از ۲۰ سال پیش لاک‌های خودرو توسط برس روی بدنه اعمال می‌شد سپس با سمباده صاف و بعد از آن پولیش می‌شد تا سطحی صیقلی به دست آید که این فرایند برای هر خودرو چند هفته به طول می‌انجامید. به دلیل محدودیت مواد و فرایند ، خودروهای ابتدایی از نظر رنگ متنوع نبودند. لعاب‌های خودرو در دهه ۳۰ مقدار زیادی مواد جدید و روکش‌هایی شامل رزین آلکید که برای روکش دهی مناسب تشخیص داده شده بودند ، ساخته شدند که «لعاب کوره‌ای» نام گرفتند.

فایده لعاب کوره‌ای آن است که می‌تواند با ضخامت بیشتری اعمال شود و به عبارت دیگر هزینه کمتری دارد. این سیستم نیز مانند روش‌های قبلی نیازمند چندلایه رنگ و استفاده از سمباده بین لایه‌ها بود اما در روش جدید زمان به شدت کاهش می‌یافت و عمل رنگ پاشی با اسپری انجام می‌گرفت (در این دوره گان‌های مخصوص اسپری به روش اتمایز تکمیل شد) و این روش تا ۱۹۵۰ ادامه یافت.

انواع رنگ در صنعت خودرو

  1. رنگ های ترموپلاست : شامل رنگ روغنی ، رنگ تینر فوری و رنگ آب حلال است که توسط حرارت نرم شده است. در رنگهای ترموپلاست رزین با حرارت نرم شده و حالت پلاستیک پیدا می کند. 

  2. رنگ های ترموست : شامل رنگ های دو جزئی می باشد. در رنگ ترموست رزین با فرآیند شیمیایی و افزودن خشک کن باعث خشک شدن رنگ می شود.

امروزه در صنعت خودروسازی بیشتر از رنگ های ترموست یا رنگ های دو پوششه استفاده می شود. رنگ هایی که در صنعت خودرو استفاده می شود با رنگ هایی که در تعمیرگاه ها استفاده می شود متفاوت است.

در کارخانه های خودروسازی رنگ از نوع کوره پخت است و در دمای بالای 160 درجه با واکنش شیمیایی خشک می شود. این کار در تعمیرگاه ها کاربرد ندارد و از رنگ هوا خشک استفاده می کنند.

انواع رنگ اتومبیل و رنگ شناسی خودرو

  1. رنگ ساده  در واقع یک لایه رنگ معمولی است. و با یک روکش بی رنگ پوشیده می شوند. این پوشش بی رنگ به اتومبیل کمک می کند علاوه بر ظاهر براقی که پیدا می کند مانع از ایجاد خط و خش و آسیب به رنگ خودرو شود.

    رنگ های ساده ارزان قیمت اند. این رنگ کاملا به سطح بدنه می چسبد و برای همین مواقع آسیب دیدگی  و خش شدن قسمتی از بدنه به راحتی و با استفاده از قلم های خش گیری قابل ترمیم و احیا را دارا هستند. این رنگ از نظر قیمت پایین و سرعت بالایی در رنگ آمیزی دارد.
    بعضی از خودروسازان از روشی به نام رنگ آمیزی دو لایه در رنگ ساده استفاده می کنند. در این روش رنگ آکلریک را با یک ماده ی سخت کننده مثل ایزوسایانات مخلوط می کنند تا رنگ کاملا به بدنه خودرو بچسبد و از آن به سادگی جدا نشود.

  2. رنگ مات و کدر از تمامی مدل های دیگر پر هزینه تر است. برای مات کردن و گرفتن درخشندگی رنگ راه حل هایی وجود دارد اما اغلب سازندگان این رنگ ها به وسیله ی پوشاندن سطح رنگ ساده با پوششی از اپوکسی به همراه روکشی از پی وی سی ظاهری مات و کدر به رنگ داده و مانع از درخشش رنگ می شوند. نگهداری و ترمیم این مدل از رنگ بسیار دشوار است.
    مثلا برای تمیز کردن و شستشوی این اتومبیل ها نمی توان از مواد تمیز کننده و پولیش های عادی استفاده کرد، چون موجب از بین رفتن لایه ی رنگ مات در آن ها خواهد شد و چیزی که باقی می ماند لایه ی رنگ ساده است.
    یا اگر رنگ اتومبیل دچار آسیب شود ساختن و هماهنگ کردن آن با رنگی که در اتومبیل به کار رفته کار سختی خواهد بود.

اجزای تشکلی دهنده رنگ اتومبیل

  1. رزین : برای اتصال رنگ دانه ها و ایجاد جلا در لایه رنگ

  2. رنگ دانه : پودر رنگ قابل حل در آب یا حلال و ایجاد پوشش در رنگ

  3. حلال : برای حل کردن رزین رنگ است

  4. تینر : برای رقیق کردن و ایجاد غلظت مناسب رنگ خودرو رنگ شناسی خودرو

لایه های رنگ اتومبیل

  1. لایه آستر لایه واسط میان رنگ اصلی و بدنه ماشین می باشد که کاربردهای زیادی دارد. چسبیدن خوب رنگ به بدنه ، خشک شدن سریعتر ، شره نکردن رنگ قبل از خشک شدن ، پر کردن ایرادهای سطح فلز ، مقاومت در برابر رطوبت ، مقاومت در برابر اشعه UV و سفید شدن زمینه رنگ اصلی جهت پوشش مناسب تر از مزایا لایه آستر است. این لایه سفید حدود 60 میکرون ضخامت دارد.

  2. رنگ اصلی ماشین بر روی لایه آستر قرار میگیرد و شامل رنگ دانه های رنگ اصلی است. این لایه  بین ۲۰ تا ۳۰ میکرون ضخامت دارد. رنگ شناسی خودرو

  3. در رنگ های متالیک لایه دیگیری نیز وجود دارد به نام کیلر. کیلر یک لایه ضخیم و شفاف است و در آخرین مرحله و روی رنگ اصلی قرار می گیرد. وظیفه لایه کیلر محافظت از رنگ اصلی و ایجاد شفافیت و درخشندگی بیشتری میکند. لایه کیلر حدود ۵۰ میکرون ضخامت دارد.

عوامل مخرب رنگ خودرو چیست؟

  • تابش نور خورشید: در ایران روزهای زیادی از سال نور خورشید به صورت مستقیم به زمین می ­تابد. قرار گرفتن در مقابل نور خورشید شدید به صورت مداوم برای رنگ خودرو به شدت مضر است. یرای جلوگیری از آسیب نور خورشید خودروی خود را زیر نور مستقیم خورشید از چادر خودرو استفاده کنید.
    با استفاده از واکس های مخصوصی می توان از آسیب­ احتمالی ناشی از تابش نور خورشید و اشعه ماورا بنفش رنگ خودرو جلوگیری کرد. البته نباید از این واکس ها سالی یک یا دو بار بیشتر استفاده شود.

  • فضولات و شیره درختان : این موارد حاوی مواد اسیدی است. این اسید باعث از بین رفتن رنگ خودرو می شود. اگر برای پارک نکردن زیر نور خورشید خودرو خود را زیر درخت پارک می ­کنید بدانید مشکلات دیگری به سراغ شما خواهد آمد. با مشاهده فضولات پرندگان و شیره درخت بلافاصله به تمیز کردن آن بپردازید. زیرا خسارت این موارد برای رنگ خودرو خیلی شدید است.

  • کارواش نامناسب : به دلیل اینکه در بسیاری از کارواش­ ها به دلیل بهتر تمیز شدن خودرو، از مواد شیمیایی زیادی استفاده می­کنند، ممکن است همین شستشو خودرو با مواد شوینده به رنگ خودرو شما آسیب بزند. پس توصیه می­ کنیم زمان انتخاب کارواش بیشتر دقت کنید.

  • نگهداری نامناسب : استفاده از دستمال های زبر و مواد آسیب زننده به رنگ خودرو در هنگام شستشو خودرو می تواند در طول زمان بسیار مخرب باشد. برای تمیز کردن خودرو حتما از دستمال های میکروفایبر و شوینده های مخصوص خودرو استفاده نمایید.

  • افزایش عمر خودرو : با بالا رفتن عمر خودرو رنگ آن مات می شود. این ماتی به دلیل برخورد گرد و غبار در سرعت بالا اتفاغ می افتد. که باعث ایجاد خطوط ریز روی رنگ بدنه خودرو و مات دیده شدن رنگ خودرو می شود. در این مورد پولیش می تواند سطح را صاف و هموار کند تا شکست نور مانند یک آینه کامل شود.

نگهداری از رنگ خودرو

یکی از روشهای بسیار مناسب و اقتصادی برای مراقبت و محافظت از رنگ خودرو استفاده از پوشش نانو سرامیک است. پوشش نانو سرامیک رنگ خودرو را در مقابل عوامل محیطی و شیمیایی محافظت می کند. این عوامل شامل فضولات پرندگان ، اسید و مواد شیمیایی ، شیره درختان ، تابش نور خورشید و حرارت مستقیم می باشد. رنگ شناسی خودرو

برای اجرای پوشش نانوسرامیک باید تخصص لازم در این زمینه داشته باشید. همچنین قبل از اجرای نانوسرامیک انجام مراحل آماده سازی رنگ خودرو اجبار است. زیرا در صورت وجود عیب در رنگ و بدنه خودرو استفاده از مواد نانوسرامیک بی فایده است. موارد رفع آسیب های رنگ و بدنه شامل رفع آفتاب سوختگی ، رفع خط و خش ( عمیق یا ریز ) ، رفع قر شدگی و هر آسیب دیگری. باید ابتدا به رفع آنها اقدام نمایید.

دیتیلینگ خودرو

در دوره های دیتیلینگ خودرو آموزشگاه مفید آموزش لیسه گیری و قلم گیری برای رفع خط و خش عمیق ، پولیش و احیا رنگ برای رفع خط و خش ریز ، رفع آفتاب سوختگی آموزش داده می شود. تا بتوانید رنگ خودرو را قبل از اجرا نانو سرامیک آماده نمایید. همچنین در دوره دیتیلینگ اجرا تخصصی و انواع نانو سرامیک های 6 ماهه تا 5 ساله آموزش داده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره های آموزشی دیتیلینگ خودرو می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه یا با شماره تلفن های آموزشگاه تماس حاصل نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *